هند اکنون به مرکز جدیدی برای برندهای بزرگ خودرو در سراسر اروپا، ژاپن و ایالات متحده تبدیل شده است تا عملیات تولید خودرو خود را راه اندازی کنند. پس از سالها تعقیب چین، برندهایی مانند تسلا، فورد، سوزوکی، تویوتا و هوندا سرمایهگذاریهای بزرگی را در هند انجام میدهند تا تولید خود را در این کشور راهاندازی کنند.
در حالی که فورد هند را در سال 2021 رها کرد، از آن زمان برنامه های خود را معکوس کرده و قصد دارد نزدیک به 370 میلیون دلار برای بازسازی کارخانه چنای خود برای تولید موتورهای صادراتی جدید با فناوری پیشرفته از سال 2029 سرمایه گذاری کند. خودروسازان ژاپنی مانند تویوتا و سوزوکی قصد دارند سرمایه گذاری مشترک 11 میلیارد دلاری را برای توسعه ظرفیت تولید در هند به عنوان پایگاه اصلی صادراتی انجام دهند. این امر تنها تولید سوزوکی را به چهار میلیون دستگاه خودرو در سال افزایش می دهد. هوندا رقمی برای سرمایه گذاری اعلام نکرده است اما می خواهد تولید خود را به هند نیز منتقل کند.
برندهایی مانند نیسان و رنو که پایگاههای تولیدی موجود در هند دارند نیز میخواهند با سرمایهگذاری 600 میلیون دلاری تولید خود را افزایش دهند و برنامههایی برای ارتقای تأسیسات موجود به پایگاه صادراتی دارند. برنارد مایر، مدیرعامل فولکس واگن به تایمز آو ایندیا گفت: فولکس واگن سرمایه گذاری 1 میلیارد یورویی را در تلاش برای “فوق محلی” در هند اعلام کرده است. ام جی موتور همچنین قصد دارد 100 میلیون دلار برای بهبود سهم بازار خود در این کشور تزریق کند.
طولی نکشید که جنرال موتورز و فورد چمدان های خود را بسته و هند را ترک کردند و حاشیه سود کم و تقاضای غیرمنتظره را دلیل آن ذکر کردند. پس چه چیزی در معادله این خودروسازان تغییر کرده است؟
چرا هند این همه خودروساز جهانی را جذب می کند؟
دلیل اصلی که از اکثر برندها انتظار می رود تغییرات عملیاتی یا تولید را تغییر دهند این است که می خواهند هزینه ها را کاهش دهند. نیروی کار، زمین و تدارکات در هند بسیار ارزان تر از چین است. علاوه بر این، فروشندگان قطعات یدکی در هند به امید ایجاد همکاری های بلندمدت با غول های خودروسازی جهانی، مایل به کاهش بیشتر هزینه ها هستند.
این تغییر همچنین به دلیل جنگ قیمتها و رقابت شدید تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی است که به اروپا حمله میکنند. هند از نظر ثبات سیاسی مانند یک پناهگاه به نظر می رسد، با طرح مشوق های جدید مرتبط با تولید نخست وزیر نارندرا مودی که به عنوان یک لنگر واقعی برای این شرکت های خودروسازی عمل می کند. بر اساس این طرح، شرکت ها مشوق مالی برای راه اندازی تولید خود در هند و ایجاد کالا برای صادرات هستند.
فراتر از این مزایا، هند اکنون سومین بازار بزرگ خودرو در جهان است، که آن را کمتر به عنوان یک بازار نوظهور و بیشتر به عنوان یک مرکز تولید قادر به پشتیبانی از تولید جهانی در مقیاس بزرگ میبالد. برای در نظر گرفتن شرایط، این کشور از سال 2023 تا 2024 پنج میلیون خودرو تولید کرد و حدود 800000 دستگاه از آنها را صادر کرد. در حالی که ممکن است حجم عظیم تولید 30 میلیونی چین در سال 2023 به شدت کاهش یابد، هند بازار داخلی جوان تر و از نظر سیاسی فعال تر با فضای قابل توجهی برای رشد ارائه می دهد.
اگر این شتاب ادامه یابد، هند میتواند به آنچه چین در دهه 2000 بود تبدیل شود: به صرفهترین و یکپارچهترین تولیدکننده خودرو در سطح جهانی. چالش این خواهد بود که آیا شبکه های زنجیره تامین، زیرساخت ها و لجستیک می توانند با جاه طلبی مسیرهای خود ادامه دهند یا خیر.
منبع: https://www.jalopnik.com/2023847/car-brands-moving-production-to-india/
تحریریه سمین خودرو