
بسیاری از خودروسازان از اختصاراتی استفاده می کنند که از نام مدل های خاصی پیروی می کنند تا به شناسایی آنها از بسته بندی کمک کنند. برخی از این تمایزها به طور خاص به نسخه های ارتقا یافته عملکرد اشاره دارد. به عنوان مثال، دوج دارای SRT است، نیسان دارای NISMO است، و سوبارو STI را ارائه می دهد. هر یک از این مثالها نشان میدهد که یک وسیله نقلیه خاص با تغییرات عملکردی در بخش مسابقه داخلی، دستخوش تغییراتی شده است.
در واقع، پس از انتشار دو نمونه اولیه چشمگیر، برخی از طرفداران سوبارو را به چالش می کشند تا این مفاهیم STI را بسازد و دست از اذیت کردن همه برندارد. با این حال، نشان سوبارو STI تنها نشانگر بهبود بهبود یافته نیست، زیرا این خودروساز عنوان ویژه RA – “اقدام به رکورد” – را به تعداد معدودی اعطا می کند.
همانطور که از نامش پیداست، تایپ RA سوباروس به یک دلیل ساخته شده است: ثبت رکوردهای جهانی. اولین مدلی که نشان RA را دریافت کرد سوبارو لگاسی 1989 بود که توانست بیش از 62000 مایل را در مدت 18 روز طی کند و به سرعت 138 مایل در ساعت برسد. این رکورد جهانی استقامت FIA را شکست و مطمئناً از پتانسیل خود استفاده می کرد.
چه نوع اصلاحاتی در مدل های سوبارو تایپ RA انجام شده است؟
راه های مختلفی برای افزایش عملکرد وجود دارد و تیم مهندسی سوبارو در تلاش برای بهبود این وسایل نقلیه خلاقیت به خرج داده است. سوبارو WRX STI Type RA جدیدتر 2018 را در نظر بگیرید که در آن زمان گرانترین پیشنهاد این خودروساز تا کنون بود. این خودرو همچنان دارای یک موتور 2.5 لیتری توربو چهار تخته است که قبل از اصلاح، 305 اسب بخار قدرت تولید می کند. RA موفق می شود 5 اسب بخار بیشتر از همان موتور بیرون بیاورد و در عین حال با یک رویکرد چند وجهی وزن خود را 68 پوند کاهش دهد.
استفاده از ریتون، نصب ورودی هوای سرد اصلاح شده، و تعویض پیستون های تهاجمی تر و دریچه های اگزوز پر از سدیم، چیزهای زیر کاپوت را تغییر می دهد. این RA با اجزای قوی تر و توانایی تحمل دماهای بالاتر – با الهام از WRX STI که رکورد دور نوربرگ رینگ را به ثبت رساند – نسبت به نسخه اصلی بهبود قابل توجهی ارائه می دهد.
در اواخر سال 2025، سوبارو BRZ STI Type RA را روانه بازار کرد که مجهز به تغییرات چشمگیر در هندلینگ و آیرودینامیک است و شامل چند ترفند دیگر از سری Super Taikyu ژاپن، مسابقات استقامتی سطح بالا در این کشور است. بهبودهایی مانند میلههای V انعطافپذیر، میله نوسانی با طراحی مجدد، و زیرنشین سفارشی آیرودینامیک بر احساس و واکنش خودرو تأثیر میگذارد. همچنین یک اگزوز بزرگتر همراه با کاهش بسیار زیاد وزن اجزای مختلف مانند فلایویل وجود دارد که اکنون برای هر خودرو و راننده 67 درصد سبک تر است.
آیا کسی می تواند یکی بخرد و چرا تولید را محدود می کند؟
متأسفانه تنها چند مدل از سوبارو تایپ RA در ایالات متحده موجود است. نه تنها تکرارهای ارائه شده در ایالات متحده در مقایسه با سایر مدل ها چندین هزار هزینه اضافی دارند، بلکه تولید آنها نیز بسیار محدود است. به عنوان مثال، برای مدل 2018 WRX STI Type RA، تنها 575 خودرو ساخته شد که 500 دستگاه برای ایالات متحده و مابقی به کانادا فرستاده شد. آخرین تغییر در خط تولید سوبارو شامل یک BRZ STI Sport Type RA 2026 است که فقط در ژاپن موجود است که باعث ناامیدی علاقه مندان به خودروهای آمریکایی شد. البته، اگر صبور باشید، میتوانید با پیروی از دستورالعملهای قانون واردات 25 ساله، که تاریخچه بسیار پیچیدهتری از آن چیزی که فکر میکنید، یکی را تهیه کنید و به ایالات متحده بیاورید.
اما قبل از اینکه خیلی حسادت کنید، حتی کسانی که در ژاپن زندگی می کنند نمی توانند بیرون بروند و آخرین مدل RA را بخرند. در عوض، سوبارو از سیستم قرعه کشی استفاده می کند که علاقه مندان باید با مراجعه به نمایندگی در مدت زمان مشخص وارد آن شوند. دو مدل در تعداد محدود موجود است، نوع RA (فقط 200 دستگاه تولید شده) و نوع RA با اسپویلر (فقط 100 دستگاه تولید شده).
اگرچه ممکن است تولید تعداد کمتری از این خودروها غیرمعمول به نظر برسد، زیرا سوبارو مطمئناً می تواند تعداد بیشتری از آنها را بفروشد، تولید محدود برابر با انحصار است. با تعداد کمتری از مدلهای Type RA موجود برای فروش، این خودروها متمایزتر میشوند و خریدارانی را جذب میکنند که یا کلکسیونر یا طرفدار وفادار این برند هستند. این خریداران از پرداخت حق بیمه برای متمایز شدن از هر چیز دیگری در جاده، از جمله سایر سوباروس ها، بدشان نمی آید. بنابراین، کمبود اساساً به ارزش افزایش یافته تبدیل می شود، زیرا بسیاری از این مدل های انحصاری اغلب ارزش خود را بسیار بهتر از نسخه های استاندارد حفظ می کنند.
منبع: https://www.jalopnik.com/2031147/subaru-type-ra-meaning-explained/
تحریریه سمین خودرو