رانندگی با کمک فنر یا پایه های فرسوده ایده بدی است: در اینجا چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد

رانندگی با کمک فنر یا پایه های فرسوده ایده بدی است: در اینجا چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد

آیا ماشین شما رانندگی خشن‌تری از حد معمول به شما می‌دهد؟ آیا به نظر می رسد که پس از برخورد با دست انداز بیشتر می پرد؟ آیا هنگام رانندگی در جاده صدای جیرجیر می شنوید؟ سپس شاید باید شوک‌ها یا پایه‌های خود را توسط مکانیک بررسی کنید (اگر کنجکاو هستید تفاوت بین ضربه‌گیرها و پایه‌ها همین است). با این حال، اگر پول نقد کمیاب باشد، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. اگر پول خود را برای چیزهای بیهوده مانند غذا و سرپناه هدر می دهید، ممکن است وسوسه شوید که کمی بیشتر با آن شوک های فرسوده رانندگی کنید تا زمانی که بتوانید پول را جمع کنید. ما متوجه شدیم، اما دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید این اصلاح را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید.

برای یک چیز، رانندگی با کمک فنر یا پایه های فرسوده می تواند هزینه زیادی در جاده برای شما داشته باشد. هنگامی که ضربه‌ها از جذب تکان‌های ناشی از دست‌اندازها، چاله‌ها و روسازی ناهموار جلوگیری می‌کنند، قسمت‌های دیگر باید بار این ضربه‌ها را تحمل کنند. این بدان معنی است که می توانید انتظار داشته باشید که لاستیک ها، ترمزها و قطعات تعلیق خود را خیلی زودتر از آنچه در غیر این صورت نیاز دارید تعویض کنید. لاستیک‌های وسیله نقلیه شما به‌ویژه در معرض خطر هستند، زیرا ضربه‌های فرسوده یا پایه‌ها می‌تواند باعث ناهمترازی چرخ‌ها شود که می‌تواند منجر به سایش ناهموار لاستیک شود.

سپس جنبه ایمنی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. چرخ‌های نامناسب می‌توانند باعث شوند وسیله نقلیه شما به یک جهت یا حتی به خط دیگری کشیده شود. یک سواری سریع یا کاهش کشش می تواند کنترل وسیله نقلیه شما را سخت تر کند. شوک‌های فرسوده و پایه‌ها می‌توانند باعث شوند که خودروی شما مدت بیشتری طول بکشد تا کاملاً متوقف شود. یک وسیله نقلیه با کمک فنر یا پایه های فرسوده در بسیاری از موارد ایمن یا حتی قابل حمل نیست.

می تواند لاستیک ها و سیستم تعلیق شما را از بین ببرد

لاستیک های جدید ارزان نیستند، به خصوص زمانی که هزینه نصب، بالانس و تراز کردن آنها را در نظر بگیرید. ما نمی خواهیم مجبور باشیم آنها را بیشتر از آنچه قبلاً انجام می دهیم جایگزین کنیم. با این حال، این دقیقاً همان خطری است که هنگام رانندگی بر روی شوک‌های فرسوده یا پایه‌های پایه، با آن مواجه می‌شوید. سواری جهشی اضافی ناشی از ضربه های بد به این معنی است که لاستیک های شما به طور همزمان در جاده نیستند یا آنقدر که باید سخت باشند. این امر باعث سایش ناهموار لاستیک می شود که گاهی به آن حجامت یا اسکالوپینگ می گویند. ناگهان، لاستیک هایی با مسافت 60000 مایل روی آنها نیاز به تعویض در نیم مایل داشتند.

اما لاستیک‌ها تنها قربانیان ضربه‌ها و پایه‌های نادیده گرفته شده نیستند. بیشتر قطعات خودرو برای مقاومت در برابر ضربه های ناشی از جاده های ناهموار و دیگر زمین ها طراحی نشده اند. ضربه‌ها و پایه‌ها برای این کار هستند – آن‌ها تمام انرژی را جذب می‌کنند تا دیگر قسمت‌های خودرو مجبور به جذب آن نباشند. با این حال، زمانی که شوک‌ها و پایه‌ها به دلیل سن و فرسودگی دیگر نتوانند این کار را انجام دهند، بسیاری از قطعات دیگر سریع‌تر فرسوده می‌شوند یا حتی می‌شکنند و نیاز به تعویض دارند. اولین موردی که ضربه می زند سایر قسمت های سیستم تعلیق مانند فنرها، بازوهای کنترلی و بوش ها هستند. ضربه های معیوب همچنین می تواند باعث عدم تراز چرخ ها شود که به نوبه خود می تواند منجر به سایش زودرس لاستیک ها و اجزای سیستم فرمان شود. به تعویق انداختن تعویض شوک‌ها یا پایه‌ها می‌تواند منجر به تعمیرات گران‌تر در آینده شود.

ممکن است توقف آن بیشتر طول بکشد

ترمزها، چرخ‌ها، لاستیک‌ها، کمک فنرها، پایه‌ها و بقیه سیستم تعلیق بخشی از اکوسیستم زیر خودروی شما هستند. هنگامی که یکی از این عناصر نادرست عمل می کند، بر بقیه تأثیر می گذارد. این بدان معناست که وقتی کمک فنرهای شما فرسوده می شوند، می توانند تأثیر جدی بر عملکرد ترمزهای خودروی شما داشته باشند. در واقع توقف خودروی شما 20 تا 30 درصد بیشتر طول می کشد، حتی زمانی که ترمزهای جدیدی دارید. یکی از دلایل این امر این است که وقتی می خواهید توقف کنید، ماشین شما به سمت شیرجه رفتن دماغه گرایش پیدا می کند. ممکن است وسیله نقلیه شما به سمت جلو تاب بخورد و وزن را به جلوی خودرو منتقل کند و توقف کامل آن را دشوارتر کند.

ممکن است فکر کنید می توانید این خطر را کاهش دهید. آهسته رانندگی خواهید کرد. شما به وسایل نقلیه روبروی خود فضای زیادی خواهید داد. در مواقعی که ممکن است نیاز به توقف ناگهانی داشته باشید، بسیار هوشیار خواهید بود. شما تمام کارهایی را انجام خواهید داد که والدینتان وقتی می خواستند رانندگی را به شما آموزش دهند، سر شما فریاد زدند که انجام ندهید. شما آنقدر مراقب خواهید بود که اگر جوایز رانندگی ایمن را اهدا کنند، مطمئن باشید که برنده خواهید شد. با این حال، تصور کنید که در خیابان در حال غلتیدن هستید و کودکی از جلوی ماشین پارک شده درست روبروی شما خارج می شود. 20 تا 30 درصد تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. شما نمی توانید هر سناریویی را که ممکن است نیاز به توقف ناگهانی داشته باشید، پیش بینی کنید، بنابراین به کوتاه ترین فاصله توقفی نیاز دارید که بتوانید از ترمز خود خارج شوید. به همین دلیل است که تعویض شوک‌ها و پایه‌ها در صورت فرسودگی، وظیفه‌ای است که باید انجام شود.

این می تواند در تراز و فرمان شما اختلال ایجاد کند

آن خانه‌های بادی که در مهمانی‌های بچه‌ها قرار می‌دهند، سرگرم‌کننده به نظر می‌رسند. ما نمی دانیم، زیرا برخی افراد در مورد غریبه هایی که به طور تصادفی وارد جشن تولد فرزندشان می شوند، فقط برای امتحان کردن خانه جهشی به نوعی خنده دار می شوند. اما به همان اندازه که خانه های پر جنب و جوش به نظر سرگرم کننده به نظر می رسند، ما نمی خواهیم آن را در جاده رانندگی کنیم. با این حال، زمانی که به رانندگی با کمک فنر یا پایه های فرسوده ادامه می دهید، اساساً این همان کاری است که شما انجام می دهید. هرچه ماشین شما بیشتر پرش کند، لاستیک‌های شما زمان کمتری برای گرفتن جاده دارند. هرچه چسبندگی لاستیک های شما بر روی پیاده رو کمتر باشد، کنترل کمتری روی ماشین خواهید داشت. یک دست انداز یا چاله بزرگ می تواند ماشین شما را از جاده خارج کند، یا بدتر از آن، آن را به لاین مخالف بفرستد.

با این حال، شوک‌های فرسوده و پایه‌ها نیز می‌توانند تراز خودروی شما را خراب کنند. ناگهان، چرخ‌های شما در جهت‌های مختلف قرار می‌گیرند، یا ممکن است ماشین شما به یک طرف یا طرف دیگر متمایل شده باشد. همه اینها کنترل ماشین شما را دشوار می کند. علاوه بر این، خودروهایی که کمک فنر یا پایه‌های فرسوده دارند، نمی‌توانند پیچ‌ها و پیچ‌ها را به خوبی تحمل کنند. هنگامی که کمک فنرها یا پایه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، هنگام دور زدن پیچ یا چرخش، خودرو تمایل دارد کمی تاب بخورد یا بغلتد. این می تواند باعث شود که فرمان کندتر شود یا در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید واکنش کمتری نشان دهد. همچنین شانس شما را برای غلتیدن در پیچ های تند افزایش می دهد.

واقعا ناامن است

ما قبلاً در مورد چند روش مختلف صحبت کرده ایم که کمک فنرها و پایه های فرسوده می توانند اتومبیل شما را برای رانندگی خطرناک کنند. آنها عملکرد ترمز شما را به هم می ریزند و توقف کامل را طولانی تر می کنند. این می تواند کشش لاستیک های شما را از بین ببرد، که همچنین در توانایی شما برای توقف سریع یا کنترل موثر خودرو اختلال ایجاد می کند. یک سواری پرنده همچنین می تواند کنترل وسیله نقلیه را دشوار کند، به خصوص در اطراف پیچ ها و پیچ ها.

با این حال، آیا می‌دانستید که شوک‌های فرسوده یا پایه‌ها می‌تواند منجر به آب‌پلانینگ شود؟ وقتی ضربه‌های فرسوده یا پایه‌ها باعث سایش ناهموار می‌شوند و مانع از چسبیدن صحیح لاستیک‌ها به پیاده‌رو می‌شوند، لاستیک‌های شما نمی‌توانند آب را در جاده خیس جابجا کنند. این می تواند منجر به از دست دادن کنترل شود و شما به راحتی می توانید خود را در خط مخالف روبروی ترافیک روبرو، در یک گودال یا خارج از کنترل بیابید.

همچنین خطر غیرمستقیم ناشی از خستگی راننده وجود دارد. یک سواری پر از دست انداز عموما برای بدن شما سخت است، که می تواند به مرور زمان شما را بیشتر خسته کند. این به ویژه در یک سفر جاده ای طولانی خطرناک است، زمانی که هوشیار ماندن و تمرکز در جاده معمولاً یک چالش است. خطر رانندگی در حالت خستگی واقعی است. یک مطالعه منتشر شده در سال 2023 نشان داد که رانندگی خسته حداقل تا حدی مسئول حدود 20 درصد از تصادفات رانندگی است. خستگی می تواند مانند الکل به راننده آسیب برساند و بسیاری از رانندگان احتمالاً در هنگام رانندگی بیشتر از آنچه فکر می کنند خسته می شوند. ما می دانیم که زمان سختی است و برای بسیاری از مردم آسان نیست که برای تعمیری مانند تعویض شوک پول به دست آورند. اما راندن خودرویی با کمک فنر یا پایه های فرسوده مانند رانندگی با خودرویی با ترمزهای معیوب است. ارزش ریسک کردن را ندارد

چگونه تشخیص دهید که آیا شوک‌ها یا پایه‌ها فرسوده شده‌اند

بنابراین، چگونه می‌دانید که زمان تعویض آن شوک‌ها یا پایه‌ها فرا رسیده است؟ نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد فرسوده شده است و برای دیدن آنها لازم نیست آقای گودورنچ باشید. مثلاً آیا هنگام رانندگی فرمان لرزش دارد؟ این می تواند نشانه آن باشد که کمک فنرها یا پایه ها دیگر نمی توانند ضربه جاده را جذب کنند. آیا ماشین شما پس از برخورد به یک دست انداز خشن تر حرکت می کند یا بیشتر از حد معمول جهش می کند؟ فقط باید یک یا دو بار ضربه بزند، بیشتر از آن، و کمک فنرها ممکن است از بین بروند. آیا ماشین شما تمایل دارد به یک طرف بکشد؟ این فقط می تواند یک مشکل تراز باشد، اما به یاد داشته باشید که مشکلات تراز گاهی اوقات به دلیل ضربه های فرسوده یا پایه ها ایجاد می شود. آیا ماشین شما هنگام توقف شیرجه می زند یا به جلو خم می شود؟ آیا توقف آن بیشتر از حد معمول طول می کشد؟ آیا ماشین شما در هنگام پیچیدن یا پیچیدن، حتی با سرعت معقول، تمایل بیشتری به خم شدن یا خم شدن دارد؟ آیا در هنگام شتاب گیری شدید پشت ماشین چمباتمه می زند یا فرو می رود؟

عاقلانه است که به صدای ماشین خود نیز گوش دهید. شوک‌های فرسوده یا پایه‌ها می‌توانند صدای جیر جیر ایجاد کنند، به‌ویژه در جاده‌های ناهموار. گاهی اوقات، پس از برخورد به یک دست انداز یا چاله، صدای کوبیدن شدید یا کوبیدن را می شنوید. این می تواند نشان دهنده شل یا شکستگی کمک فنر باشد. علاوه بر این، هر از گاهی آج لاستیک خودرو خود را بررسی کنید. آج لاستیک باید به طور یکنواخت فرسوده شود. اگر سایش ناهموار باشد، ممکن است متوجه شوک‌های فرسوده یا پایه‌ها شوید.

اگر فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد، بررسی شوک‌ها یا پایه‌های خود را به تعویق نیندازید. رانندگی با کمک فنر یا پایه های فرسوده می تواند گران و خطرناک باشد.

منبع: https://www.jalopnik.com/2042400/driving-with-worn-shocks-or-struts-bad-what-happens/

تحریریه سمین خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *