آیا هنگام تعویض دینام باید تسمه سرپانتین خودرو خود را تعویض کنید؟

آیا هنگام تعویض دینام باید تسمه سرپانتین خودرو خود را تعویض کنید؟

پاسخ کوتاه در اینجا بله است – در بیشتر موارد – هنگام تعویض دینام باید تسمه سرپانتین وسیله نقلیه خود را تعویض کنید. مشکل این نیست که این دو جزء بخشی از یک سیستم هستند، هرچند که هستند. در اینجا یک اصل دردناک شناخته شده وجود دارد.

شرایطی را در نظر بگیرید که باید یک قطعه فرسوده یا شکسته را تعویض کنید، اما تنها راه دسترسی به آن قطعه، حذف قسمت دیگری است که هنوز در حال کار است. اغلب اوقات، منطقی است که قسمت اول را جایگزین کنید، زیرا قبلاً برای حذف آن تلاش کرده اید. این دقیقاً همان چیزی است که در زیر کاپوت اکثر خودروهای احتراق داخلی اتفاق می افتد، که در واقع شما را ملزم به برداشتن تسمه سرپانتین برای برداشتن دینام می کند.

البته استثناهایی هم وجود دارد. وظیفه اصلی دینام و تسمه سرپانتین تبدیل انرژی مکانیکی موتور به الکتریسیته است که سپس برای تامین انرژی سیستم های الکتریکی خودرو و شارژ نگه داشتن باتری استفاده می شود. هیبریدهای به اصطلاح ملایم برای انجام همین کار به تنظیمات متفاوتی با یک استارت-ژنراتور یکپارچه متکی هستند. با این حال، اگرچه لازم نیست نگران آسیب دینام یا شکستن تسمه با یک هیبرید ملایم باشید، تعمیر آن می تواند بسیار گران تر باشد. فقط تعویض یک باتری هیبریدی ملایم می تواند 1500 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد.

ژنراتورها و تسمه های سرپانتین چگونه کار می کنند؟

تنها برق مورد نیاز یک موتور احتراق داخلی جرقه ناشی از شمع هاست. همچنین می‌توان آن را به صورت دستی کار کرد، و در آن زمان بود که مردم مجبور بودند آن را حرکت دهند تا آن را جابجا کنند – استارت برقی تا قبل از کادیلاک مدل 30 1912 اولین خودروی خود را به نمایش گذاشت و همچنین اولین خودروی با چراغ‌های جلوی برقی بود. هنگامی که خودروها شروع به اضافه کردن لوازم الکتریکی کردند، خودروسازان سیستم های دینام را برای رفع نیازهای خود توسعه دادند، اما این سیستم ها معمولاً غیرقابل اعتماد، ناکارآمد و در تولید برق در دورهای پایین موتور خوب نیستند.

همه چیز با کرایسلر والیانت 1960 تغییر کرد. این اولین خودرویی بود که دارای یک ژنراتور الکتریکی مدرن به عنوان تجهیزات استاندارد بود – و همچنین اولین خودرو با Slant 6 بود، موتوری با شیب عجیبی که از مرگ خودداری می کرد. ژنراتور از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: روتور که اساساً شبیه دونات است و با نیروی موتور پیچیده می شود و استاتور با سیم پیچیده شده و در مرکز دونات ثابت می ماند. با چرخش دونات، جادوی الکترومغناطیس الکتریسیته ایجاد می کند که سپس در لوازم جانبی خودرو استفاده می شود و به شارژ باتری کمک می کند.

در وهله اول چه چیزی مستقیماً روتور دینام را می چرخاند؟ این تسمه مارپیچ خواهد بود که توسط یک قرقره متصل به میل لنگ هدایت می شود. سپس تسمه به دور انواع دیگر قرقره‌ها می‌پیچد تا نه تنها به دینام برق، بلکه برای چیزهایی مانند فرمان برق، کمپرسور تهویه مطبوع و پمپ آب نیز تامین شود.

دلایل دیگر برای تعویض کمربند سرپانتین خود

بیایید برای لحظه ای آن را مرور کنیم: تسمه سرپانتین در حین رانندگی نقش مهمی ایفا می کند، نه تنها به ویژگی های راحتی مانند تهویه مطبوع کمک می کند، بلکه با راه اندازی پمپ آب برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور نیز کمک می کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به دنبال آسیب دائمی موتور باشید. همچنین اگر سیستم فرمان برقی – که توسط تسمه سرپانتین نیز کار می کند – ناگهان خاموش شود، رانندگی ایمن نیست. در این مرحله، شما در حال تلاش برای کشتی گرفتن با هزاران پوند فلز هستید که کار آسانی نیست.

با این حال، همه اینها و بیشتر به یک تکه لاستیک تقویت شده بستگی دارد که می تواند کمتر از 10 دلار قیمت داشته باشد و معمولاً فقط 60000 تا 100000 مایل دوام می آورد. وقتی در نظر بگیرید که یک خودروی معمولی امروزی می‌تواند تا 200000 مایل در جاده بماند، که برخی از آن‌ها از علامت هفت رقمی عبور کرده‌اند، حتی سایش جزئی نیز احتمالاً حداقل یک بار در طول عمر خودرو نیاز به تعویض تسمه‌های سرپانتین دارد.

با گوش دادن به صدای جیر جیر که از محفظه موتور می آید، می توانید علائم این سایش را تشخیص دهید. (اما به یاد داشته باشید، لیست طولانی از چیزهای وحشتناکی وجود دارد که هرگز نباید برای آرام کردن تسمه های مزاحم از آنها استفاده کنید.) علاوه بر این، باید نسبت به علائم تولید برق نامناسب از دینام خود هوشیار باشید، مانند چراغ های چشمک زن در اولین استارت زدن ماشین خود. همچنین بازرسی‌های معمول بصری را فراموش نکنید تا ترک‌های کمربند، لاستیک فرسوده، لبه‌های فرسوده، شیارهای فرسوده در پایین کمربند یا ظاهر براق بالای آن را بررسی کنید.

منبع: https://www.jalopnik.com/2046013/should-you-replace-serpentine-belt-with-alternator/

تحریریه سمین خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *