پلتفرمهای محتوای خودرو در طول سالها آمده و رفتهاند، چه کانالهای تلویزیونی سنتی و چه جوامع آنلاین. سرویس پخش جریانی جدیدی که با نام Driven شناخته می شود، وارد معرکه شده است. با حمایت Tanner Foust مجری «Top Gear USA» و امیلیا هارتفورد بازیگر «Gran Turismo» (هر دو نیز به تنهایی مسابقهدهندههای موفقی هستند)، و همچنین تهیهکننده مایکل جورج، Driven امیدوار است که تبدیل به یک فروشگاه برای لذت تماشای اتومبیل شود. از متنوع:
به گفته تیم پشتیبان این پروژه، “در Driven، علاقه مندان به خودرو می توانند صدها ساعت از برنامه های تولید شده، تولید شده و خریداری شده خودرو، از مجموعه های اصلی درجه یک گرفته تا مسترکلاس ها تا محتوای سرپرستی شده از سازندگان محبوب را پخش کنند. این پلتفرم علاوه بر این شامل ویژگی ها و انجمن های اجتماعی برای ایجاد گفتگو و تقویت تعامل بین کاربران خود خواهد بود.”
در ظاهر، این به نظر تا حدودی شبیه فرمول DriveTribe است که در نهایت با وجود حمایت جرمی کلارکسون، ریچارد هاموند و جیمز می، در ماموریت اصلی خود شکست خورد. با این حال، از زمانی که DriveTribe در سال 2016 راه اندازی شد، چشم انداز محتوای آنلاین کمی تغییر کرده است. با انتخاب های هوشمندانه، این ایده ممکن است این بار کارساز باشد. برخلاف DriveTribe که هیچ کس واقعاً متوجه نشد که چیست، به نظر می رسد Driven اهداف نسبتاً تهاجمی دارد، از جمله برخی از آنها که این روزها تقاضای زیادی دارند. از هالیوود ریپورتر:
بعد از موفقیت Top Gear, Formula 1: Driving to Survive و تور بزرگو کانالهای خودرو و علاقهمندان به خودرو در سراسر YouTube و دیگر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی پخش میشوند، Driven از سازندگان محتوا دعوت میکند تا در صورتی که محتوای آنها منحصراً در پلتفرم پخش برنامهریزیشده عرضه شود، مالک مشترک آنها باشند. “Driven در مورد رقابت با رسانه های سنتی نیست. بلکه در مورد اتحاد بهترین آنها است. ما در حال ساختن پلتفرمی هستیم که چالش های توزیع را برای سازندگان، مارک ها و مخاطبان حل می کند، در حالی که اصالت و مخاطب را در ذهن خود نگه می دارد.”
در همان مقاله، امیلیا هارتفورد مستقیماً به تعقیب و گریز ادامه می دهد. “Driven به سازندگان و استعدادها استقلال بیشتری می دهد و آنها این کار را به گونه ای انجام می دهند که به طرفداران خود اجازه می دهد دقیقاً نوع محتوایی را که می خواهند ارائه دهند – به جای ارائه الگوریتم.”
ایده ای که زمان آن فرا رسیده است
هر سازندهای که من تا به حال میشناختم از الگوریتم، روشهای مخفیانه و بسیار محرمانهای که YouTube و سایر پلتفرمها تصمیم میگیرند کدام ویدیوها را به بینندگان توصیه و تبلیغ کنند، شکایت کردهاند. این امر آنها را مجبور میکند تا برای الگوریتم محتوا تولید کنند، نه برای بینندگان، و مانع از آن میشود که سازندگان موضوعاتی را دنبال کنند که ممکن است برای طرفدارانشان جالب باشد، اما در بین عموم محبوبیت کمتری دارند. برای موفقیت و سودآوری، سازندگان باید به جریان اصلی متوسل شوند، و فرو رفتن عمیق در فرآیند تولید شیشههای عقب خمیده AMC Pacer فقط مخاطبان کوچک و خاص (مثل من) را مورد توجه قرار میدهد.
یوتیوب همچنین محتوایی را که دوست ندارد از درآمد خارج میکند یا حتی حذف میکند و تمام کار سخت ایجاد آن ویدیو را بیارزش میکند. جریمه کردن ویدیوهای خطرناک و غیرقانونی مسابقات خیابانی ممکن است منطقی باشد، اما به نظر میرسد که YouTube اخیراً «خطمشی محتوای مضر یا خطرناک» خود را گسترش داده است تا ویدیوهای رانندگی قانونی یا مسابقهای و حتی گشت و گذار در اطراف زبالهدانها و بازسازی اتومبیلهای خراب شده را در بر بگیرد، که ضربه بزرگی به همه کانالهایی است که خود را بر اساس چنین محتوایی ساختهاند. گاراژ TK این وضعیت را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد. و ما را در تمام کانال های هوش مصنوعی که با خالقان انسانی قانونی رقابت می کنند شروع نکنید.
فرمول مشابهی با Driven’s که قبلاً کار کرده بود Nebula است، یک سرویس استریم مستقل که توسط گروهی از خلاقان راه اندازی شده است که از همه محدودیت ها خسته شده بودند. بسیاری هنوز برای YouTube ویدیو میسازند، اما محتوای انحصاری Nebula را نیز در موضوعاتی تولید میکنند که به خوبی کار نمیکنند، یا در پلتفرمهای دیگر ممنوع یا از درآمد خارج میشوند، یا ویدیوهای طولانیتر و دقیقتری که طرفداران وفادار از آن لذت میبرند، اما دامنه توجه کوتاه عموم مردم را تحمل نمیکنند. از زمان راه اندازی آن در سال 2019، Nebula تا پایان سال 2023 در مجموع به 680000 مشترک رسیده است و از آن زمان به گسترش پیشنهادات اولیه خود ادامه داده است. برخلاف یوتیوب، مدل کسبوکار آن رفتار منصفانه و محترمانه با سازندگان و مشتریان را در اولویت قرار میدهد و کارساز بوده است.
اگر Driven از کار Nebula با تمرکز بر محتوای خودرو با کیفیت بالا کپی کند، فکر می کنم شانس خوبی برای موفقیت دارد. بسیاری از خودروسازان محبوب اخیراً کانالهای بزرگی را که بخشی از آن بودند ترک کردهاند و به تنهایی بیرون آمدهاند، عمدتاً به این دلیل که از رفتار شرکتی الگوریتممحور که Driven نیز میخواهد از آن اجتناب کند خسته شدهاند. همچنین بسیاری از سازندگان مستقل بزرگ، برخی از قبل موفق، و کانال های کوچکتر نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. هنوز خیلی زود است که بگوییم Driven واقعاً به این سمت می رود یا تسلیم طمع شرکتی می شود، اما امیدوارم به قول خود وفادار بماند و محتوای خودرویی با کیفیتی را که به دنبالش هستیم به ما ارائه دهد.
منبع: https://www.jalopnik.com/2043548/automotive-streaming-platform-driven-launch-2026/
تحریریه سمین خودرو