در یک وسیله نقلیه موتور احتراق داخلی، فرآیندهای مکانیکی باید با هم کار کنند تا انرژی تولید شده توسط موتور را گرفته و آن انرژی را به چرخ ها منتقل کنند تا وسیله نقلیه حرکت کند. در بسیاری از خودروهای موتور جلو و دیفرانسیل عقب، میل محرک در وسط کار قرار دارد و نیرو را از موتور به عقب خودرو می فرستد. در Chevy Corvette، مهندسان جنرال موتورز میل محرک را به نفع چیزی به نام لوله گشتاور رها می کنند. علاوه بر اینکه یک لوله گشتاور است، یک لوله گشتاور در واقع چه کاری انجام می دهد؟ چرا در برنامه های خودروهای اسپرت مانند کوروت ترجیح داده می شود؟
به عبارت ساده، یک لوله گشتاور نیرو را به طور موثرتری از پیشرانه به چرخ ها منتقل می کند و استحکام ساختاری را بهبود می بخشد. هر دو برای بهبود عملکرد کلی و هندلینگ کوروت ترکیب می شوند. حداقل تا زمان معرفی نسل هشتم. نسخه موتور وسط C8 این خودرو فاقد آن است.
لوله گشتاور چه کاری انجام می دهد؟
برای درک بهتر نحوه عملکرد آن، ابتدا درک نحوه عملکرد شفت محرک مفید است. یک وسیله نقلیه ساده را تصور کنید که دارای موتوری در جلو و دیفرانسیل عقب است. همچنین تصور کنید که این خودرو دارای یک محور عقب محکم است، به این معنی که کل محور هنگام عبور از دست اندازها حرکت می کند. کامیون کمپرسی نمونه خوبی از وسیله نقلیه با این نوع تنظیمات خواهد بود. شفت محرک به قسمت چرخان موتور و به دیفرانسیل نصب شده روی محور عقب متصل می شود. سپس هنگام کار موتور می چرخد و انرژی مکانیکی را به چرخ هایی که نیاز به حرکت دارند منتقل می کند. این انیمیشن زیر نحوه عملکرد آن را نشان می دهد.
در هر انتهای محور محرک، یک مفصل جهانی – که به آن مفصل U نیز می گویند – متصل شده است که به شفت محرک اجازه حرکت می دهد. این یک اتصال سفت و سخت از جلو به عقب نیست. حرکت محور عقب را در خود جای می دهد.
در خودرویی با سیستم تعلیق عقب مستقل مانند کوروت، حرکت در دیفرانسیل بسیار کمتر است. زیرا دستگاه های کوچکی به نام نیم شفت نیرو را از دیفرانسیل گرفته و به هر چرخ منتقل می کنند. آنها به طور مستقل از یکدیگر حرکت می کنند و دیفرانسیل در جای خود ثابت می ماند. از آنجایی که دیگر نیازی به در نظر گرفتن حرکت نیست، می توان از سیستم بهتری استفاده کرد.
این سیستم بهتر لوله گشتاور است. لوله گشتاور مانند یک محور محرک عمل می کند که با یک شفت ثابت در داخل لوله بلند جایگزین می شود. از آنجایی که نیازی به جابجایی به بالا و پایین نیست، انتقال نیرو بهبود یافته است. با وجود لوله شامل شفت، یکپارچگی ساختاری خودرو نیز افزایش می یابد.
کاملا لوله ای
با تلفات قدرت کمتر در پیشرانه، استفاده از لوله گشتاور به این معنی است که قدرت موتور به طور موثرتری به چرخهای عقب منتقل میشود و در نتیجه شتاب بهتری ایجاد میشود. استحکام بیشتر به جلوگیری از خم شدن وسیله نقلیه تحت بار کمک می کند. هنگامی که شاسی خم نمی شود، خودرو می تواند چرخ های خود را به طور موثرتری روی زمین نگه دارد. بیشتر این مزایا را می توان در پیست مسابقه دید و شایان ذکر است که Chevy با کوروت مسابقه می دهد و در بین اتومبیلرانی آماتور بسیار محبوب است.
لوله های گشتاور مختص کوروت ها نیستند. پورشه از آن استفاده می کند، از جمله در موتور جلو 944. استون مارتین حتی از این فناوری در ابرخودروی One-77 خود استفاده کرد. اما با وجود استفاده از آن در کوروت های قبلی، لوله گشتاور در نسخه موتور وسط C8 استفاده نشد. چرا؟ صرفاً به این دلیل که نیازی به ارسال نیرو از جلوی خودرو به محور عقب نیست، زیرا موتور وسط پشت راننده بالای محور قرار دارد. این امر عملکرد را بیشتر بهبود می بخشد زیرا وزن خودرو اکنون بالای چرخ های عقب است.
اگر فکر می کنید ممکن است علاقه مند به بررسی یک کوروت دست دوم باشید، نسخه های موتور وسط جدیدتر هنوز کمی گران هستند. انواع کمی قدیمیتر مجهز به لوله گشتاور میتوانند مقرون به صرفهتر باشند و لذت V8 را ارائه دهند.
منبع: https://www.jalopnik.com/2036074/what-is-torque-tube-on-corvette/
تحریریه سمین خودرو